1. Kupujúci podľa bod 3. písm. a) Úvodných ustanovení týchto
VOP má v zmysle §11 ods. 1 zákona č. 391/2015 Z.z. o
alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov právo obrátiť
sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak sa domnieva, že
predávajúci porušil jeho práva alebo nie je spokojný so spôsobom
, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu.
2. Ak na žiadosť podľa bodu 1 odpovedal predávajúci zamietavo alebo na žiadosť neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania má kupujúci právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu v zmysle § 11 ods.2 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
3. Kupujúci má právo vybrať si subjekt alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu. Aktuálny zoznam subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov a bližšie informácie o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov , najmä o možnostiach a podmienkach alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov je uvedený na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky http://www.economy.gov.sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-iir/146965s.
4. Kupujúci môže na riešenie sporu tiež využiť platformu na riešenie sporov online https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage
5. Alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu sa začína na návrh kupujúceho u subjektu alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu.
6. Podmienky riešenia sporu prostredníctvom systému
alternatívneho riešenia sporov:
a) kupujúci musí využiť
všetky zákonom dané možnosti pred tým, ako sa obráti na
príslušný subjekt alternatívneho riešenia sporu, napr. uplatní
si svoje právo v reklamačnom konaní;
b) kupujúci musí podať
návrh do jedného roka odo dňa doručenia zamietavej odpovede
predávajúceho na žiadosť kupujúceho o nápravu alebo márneho
uplynutia 30 dňovej lehoty odo dňa, kedy kupujúci odoslal
predávajúcemu žiadosť o nápravu, na ktorú predávajúci
neodpovedal;
c) vyčísliteľná hodnota sporu musí presahovať
sumu 20,- €;
d) subjekt alternatívneho riešenia sporov môže
návrh odmietnuť ak sa vecou, ktorej sa návrh týka, už predtým
zaoberal a kupujúci bol informovaný o vybavení jeho podania,
pričom návrh neobsahuje žiadne nové skutočnosti a alternatívne
riešenie sporu by vzhľadom na všetky okolnosti bolo zjavne
neúčelné;
e) subjekt alternatívneho riešenia sporov môže
návrh odmietnuť ak vzhľadom na všetky okolnosti je zrejmé, že
alternatívne riešenie sporov by bolo možné viesť len s vyvinutím
neprimeraného úsilia;
f) nesmie ísť o spory podľa § 4 zákona
č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských
sporov
7. Návrh musí obsahovať:
a) identifikačné údaje strán
sporu (Vaše a naše),
b) úplné a zrozumiteľné opísanie
rozhodujúcich skutočností (čo je sporné),
c) označenie, čoho
sa navrhovateľ (Vy) domáha (napr. vrátenie kúpnej ceny, výmeny
tovaru a pod.),
d) dátum, kedy navrhovateľ uplatnil svoje právo,
ktoré je predmetom sporu, u predávajúceho prvýkrát (napr. prvá
reklamácie),
e) vyhlásenie, že vo veci nerozhodol súd, nebol vydaný rozhodcovský nález a nebola uzavretá dohoda strán v rámci alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu a ani nebolo začaté konanie pred súdom, rozhodcovské konanie alebo alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu podľa tohto zákona,
f) dátum a podpis navrhovateľa (Váš).
K návrhu sa priloží doklad o skutočnosti, že sa navrhovateľovi nepodarilo spor vyriešiť priamo (napríklad naše korešpondencia a pod.), a ďalšie písomnosti potvrdzujúce uvádzané skutočnosti, ak sú k dispozícii. K návrhu sa priloží plná moc, ak je navrhovateľ zastúpený na základe plnej moci. Návrh možno podať najmä písomne, ústne do zápisnice, alebo elektronicky prostredníctvom emailu.
8. Alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu musí byť
ukončené do 90 dní od jeho začatia. U zvlášť zložitých
sporov možno túto lehotu predĺžiť o 30 dní, a to aj
opakovane. Alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu
končí
a) uzavretím dohody strán sporu (dobrovoľné),
b)
vydaním odôvodneného stanoviska,
c) odložením návrhu (napr.
spotrebiteľ vyhlási, že sa rozhodol ukončiť svoju účasť na
alternatívnom riešení sporu),
d) úmrtím alebo vyhlásením za
mŕtveho v prípade strany sporu, ktorá je fyzickou osobou,
e)
zánikom bez právneho nástupcu v prípade strany sporu, ktorá je
právnickou osobou,
f) vyčiarknutím oprávnenej právnickej
osoby zo zoznamu.
9. Subjekt alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov môže požadovať za začatie riešenia sporu od kupujúceho poplatok, ktorého výšku zverejňuje na svojom webovom sídle . Náklady spojené s alternatívnym riešením spotrebiteľských sporov znáša každá strana sporu samostatne.
V prípade, že alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu nepovedie k vyriešeniu spotrebiteľského sporu sa samozrejme vždy môžete obrátiť na súd. Samozrejme tiež nemusíte ani možnosť alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu využiť a môžete sa s riešením spotrebiteľského sporu priamo obrátiť na príslušný súd.